Welkom... > Artikelen/boeken > Boekrecensies

Boekrecensies

Titel: Pan

Auteur: Knut Hamsun

De beroemdste roman van de Noorse auteur (1859-1952, Nobelprijs). Het verhaal speelt zich af in een gehucht in Noorwegen in de 19e eeuw. Luitenant Glahn verblijft met zijn hond in een afgelegen hut. Dan ontmoet hij de eigenzinnige jongedame Edvarda. Er ontstaat een korte, hevige romance, maar al snel slaat de liefde om in een grillig kat-en-muis-spel. Glahn weet zich geen houding te geven en haalt domme stunten uit om bij haar in de gunst te komen. Om haar te vergeten begint hij een affaire met de vrouw van de smid, maar dit schenkt hem geen innerlijke rust. Hij vertrekt naar Indiė. Ook hier blijft Glahn zich vreemd en obsessief gedragen en zijn suļcidale karakter en provocerende acties leiden tot een vroege dood. Hoewel de term manisch-depressief in de 19e eeuw nog niet in zwang was, zou het een goede omschrijving geven van de persoonlijkheid van Glahn. Hamsuns jonge antiheld is zowel uitermate onbezonnen als zeer zwaarmoedig. Het verhaal is mooi en lyrisch geschreven met veel gevoel voor de diepte van menselijke emoties. De titel verwijst naar Pan, een figuur uit de Griekse mythologie en de god van het woud en het dierlijk instinct. Belangrijke thema“s zijn eenzaamheid, natuurleven en (obsessieve) verliefde gevoelens. Gebonden; normale druk, volle bladspiegel. - Jorieke Rutgers

© NBD/Biblion

Titel: Droomfabriek

Auteur: Sara Stridsberg

Deze fascinerende roman beschrijft op onconventionele wijze het leven van feministe en kunstenares Valerie Solanas, de vrouw die de geschiedenis inging als degene die in 1968 Andy Warhol neerschoot. Het verhaal begint in de jaren dertig met een kindertijd vol seksueel misbruik en eindigt met het overlijden van de hoofdpersoon in 1988 in een hotel in een rosse buurt van San Francisco. Solanas leefde in New York en voorzag voor een groot deel in haar onderhoud als prostituee. Hoewel Solanas echt bestaan heeft, is dit boek niet op te vatten als een biografie. Het is een literaire roman geheel ontsproten uit de fantasie van de auteur. Deze zet een beeld neer van een briljante vrouw op de grens van krankzinnigheid, die worstelt met seks en drugs. Het taalgebruik is poėtisch en er is geen sprake van een chronologisch verhaal. Het lijkt alsof de lezer zich in een droom of geestverruimende trip bevindt. Belangrijke thema“s zijn misbruik, prostitutie, drugsverslaving, feminisme, mannenhaat, liefde, schoonheid, eenzaamheid en (doods)angst. Af en toe is het taalgebruik vulgair. De Zweedse schrijfster (1972) ontving prestigieuze prijzen voor haar intrigerende werk. Voor lezers die van poėzie en theater houden en een ongewone stijl aandurven. Gebonden; kleine druk. - Jorieke Rutgers

© NBD/Biblion

Titel: Antwoord aan Helga

Auteur: Bergsveinn Birgisson

Dit liefdesverhaal speelt zich af op IJsland in de twintigste eeuw. Schapenhouder Bjarni blikt terug op zijn leven door een brief te schrijven aan zijn vroegere minnares Helga. Aan hun verboden liefde was abrupt een einde gekomen, toen Helga hem een ultimatum stelde. Bjarni probeert in de brief uit te leggen waarom hij destijds niet op haar voorstel in kon gaan. Het boek bevat veel natuurbeschrijvingen, filosofische beschouwingen en verwijzingen naar de oude IJslandse Vikingsaga“s. Belangrijke thema“s zijn: verloren liefde, overgeleverd zijn aan de grillen van de natuur, de tegenstelling tussen stad en platteland, onvruchtbaarheid, sterke verbondenheid met zowel geboortestreek als natuur, eenzaamheid, verlangen en lust. De personages zijn soms erg direct in hun uitingen, dan weer lyrisch en overpeinzend. Het boek bevat een mooie mix van rauwheid en tederheid. De hoofdstukken zijn genummerd en worden steeds ingeleid met een illustratie. Gebonden uitgave op pocketformaat, vrij kleine druk.- Jorieke Rutgers

© NBD/Biblion

Bureau Svejo
Home